Inner Child aukščio baimė

 

Inner Child
Mariaus Vizbaro / 15min nuotr.

Bijote aukščio? Galbūt ši baimė dings saugiai pasivaikščiojus ant tiltelio, įrengto viename Niujorko dangoraižių. Išmanių ir inovatyvių IT paslaugų bendrovė „TeleSoftas“ pristato virtualios realybės sprendimo demonstracinę versiją „Inner Child“, skirtą baimėms gydyti. Dirbdami kartu su psichologų pagalba, „TeleSofto“ komanda siekia pažadinti vidinį vaiką, kuris nieko nebijo.

Didžioji dalis įrenginių ir programinės įrangos gamintojų pateikiamų virtualios realybės sprendimų yra skirti žaidimams, tuo tarpu lietuvių kompanija „TeleSoftas“, veikianti keturiose rinkose penkiuose miestuose – Kaune, Vilniuje, Ciuriche, Dubajuje, San Fransiske, šią technologiją pakelia į naują lygį ir pristato kitame kontekste. IT paslaugų kompanija sukūrė demonstracinį virtualios realybės sprendimą „Inner Child“, skirtą psichologams ir psichoterapeutams, klinikinėje praktikoje dirbantiems su fobijomis.

Pasivaikščioti ant dangoraižio stogo – toks scenarijus, pasak kūrėjų, gali būti vienas efektyviausių būdų akis į akį susidurti su aukščio baime ir ją gydyti, tiesa, visa tai perkėlus į virtualią realybę ir todėl nepatiriant jokios realios grėsmės.

Inner Child aukščio baimė
Mariaus Vizbaro / 15min nuotr.

Demonstracinėje sprendimo versijoje vaizduojamas vaiko avataras, reprezentuojantis paciento vidinį vaiką, kuris padeda atsipalaiduoti, nukreipti dėmesį nuo baimę keliančios situacijos. Avataro elgesys kontroliuojamas psichologo ar psichoterapeuto, jį pritaikant prie paciento elgesio seanso metu. Su baimėmis kovojama keičiant giliai įsitvirtinusius, dažnai ankstyvoje vaikystėje susiformavusius įsitikinimus. Šį vaiką vėliau galima prisiminti ir susidūrus su baimę keliančiomis situacijomis realiame gyvenime.

Gegužės 4 dieną renginio žiniasklaidai metu buvo sudaryta galimybė išbandyti „Inner Child“. Išbandyti – tai pasivaikščioti ant naujojo Pasaulio prekybos centro dangoraižio „One World Trade Center“ stogo Niujorke.

Baltos pirštinės, keletas tavo temperatūrą, širdies dūžius fiksuojančių apyrankių, virtualios realybės akiniai ant nosies, ausinės – ir tu jau stovi lifte, keliančiame ant dangoraižio stogo. Šalia išdygsta mažas vaikas. Jei bijai, jis tave padrąsins ar nuramins, sudainuos vaikišką dainelę, bet, svarbiausia, visad bus šalia. Šis vaikas – alegorija į patį tave vaikystėje, kuomet baimės atrodė tokios tolimos ir nepažįstamos.

Lifto durys atsidaro ir prieš tave – metalinis tiltelis, po kuriuo – Niujorko platybės. Bijantiems aukščio žengti pirmą žingsnį nėra paprasta – bandai įsikibti į tiltelio rėmus, tačiau to padaryti negali. Šalia esantis vaikas, reaguodamas į tavo kūno siunčiamus rodiklius, ima skatinti: „Tu gali tai padaryti. Tu – mano herojus“. Staiga priskrenda sraigtasparnis, iš kurio padaromos kelios tavo, stovinčio ant dangoraižio krašto, nuotraukos. Tolumoje praplaukia laivas. Jei bijai žengti toliau – modeliuojamas vienas tolimesnis scenarijus, jei nebijai – kitas. Pasak sprendimo kūrėjų, su baime reiktų kovoti palaipsniui: iš pradžių laipinant ant tvirtesnio pagrindo, o vėliau – kad ir ant lentos, kybančios virš milijonus gyventojų skaičiuojančio miesto.

Inner Child - kauniečių virtualios realybės produktas
Mariaus Vizbaro / 15min nuotr.

„Ne visi, išbandę šią virtualią realybę, išdrįso žengti ant tiltelio. Kiti, prasivėrus liftui, tiesiog sustingdavo. Norime padėti psichologams panaikinti tokią aukščio baimę. Ir nebūtinai tik aukščio – programa galėtų padėti ir turintiems kitokių baimių. Kodėl Niujorkas? Nes žmonėms pažįstami šie vaizdai. Kai dalyvavome parodoje Barselonoje, buvome įrengę tikrą tiltelį, tad sprendimą išbandžiusieji įsikibti į atitvarus galėjo ir realybėje“, – teigė „TeleSofto“ technikos direktorius Vytautas Kemėšis, prisipažinęs, kad idėja, kuri buvo įgyvendinta per keletą mėnesių, kilo praėjusių metų lapkritį.

Pasak jo, tobulinti dar tikrai yra ką – streso parametrai turėtų būti fiksuojami ne tik apyrankės, kainuojančios apie 1 400 eurų, pagalba. Judant rankoms jie išsikraipo, nėra tikslūs. Nefiksuojami dar ir kojų judesiai.

Pristatė pasaulinėje parodoje

Praktikoje taikant „Inner Child“ sprendimą, pacientas būtų visą laiką stebimas gydytojo, kuris sektų prietaiso pateikiamus streso parametrus – būtų nuolat vertinami akių judesiai, širdies plakimas, odos temperatūra, išsiskiriantis prakaitas. Analizuodamas žmogaus reakcijas, gydytojas realiu laiku virtualioje realybėje modeliuotų vis sudėtingesnes situacijas. Parametrus būtų galima palyginti ir su ankstesniais seansais, taip palengva per tam tikrą laikotarpį būtų stengiamasi gydyti paciento turimas baimes.

Kuriant „Inner Child“, „TeleSofto“ specialistais dirbo ir Bergeno universiteto docentė, psichologė Audronė Miškinytė. Pasak jos, tai transakcinės analizės teorijos elementais paremtas unikalus lietuvių sukurtas sprendimas.

Demonstracinis „Inner Child“ sprendimas 2018 m. vasario mėnesį pristatytas pasaulinėje mobiliųjų technologijų parodoje „Mobile World Congress“ Barselonoje, kur sulaukė daug pozityvių reakcijų. Pasak sprendimo kūrėjų, parodos metu šią virtualią realybę išbandžiusi amerikietė žurnalistė netgi pasidžiaugė nuo dangoraižio stogo matanti savo namą.

Inner Child Kauniečių kūrinys
Mariaus Vizbaro / 15min nuotr.

Keis nusistovėjusius gydymo metodus

„Inner Child“ yra įkvepiantis virtualios realybės sprendimas, skirtas padėti psichoterapeutams gydant baimes, taip pat įrodantis, kad pritaikius naujausias technologijas, tokias kaip virtuali realybė, galima į nusistovėjusius gydymo metodus pažvelgti naujai.

„Technologijų pažanga yra didžiulė, tačiau jų taikymas viešajame ar net privačiame sektoriuje stipriai atsilieka. Greitesni, efektyvesni procesai, problemų sprendimai, nauji principai yra pasiekiami ranka. Kaip bus pasitelkiamos technologijos, priklauso tik nuo mūsų pačių. Būdami technologinių sprendimų inžinieriais puikiai žinome, kaip naujausias technologijas pritaikyti žmogui, taigi, ir verslui“, – teigė Algirdas Stonys, „TeleSofto“ vadovas.

Algirdas Stonys - Telesoft direktorius
Algirdas Stonys, Manto Vizbaro, 15min.lt nuotr.

Pasak jo, derindami savo žinias IT specialistai ir medicinos ekspertai atveria neįtikėtinų galimybių, o „Inner Child“ – tik vienas iš tokio bendradarbiavimo pavyzdžių. Tiesa, kol kas sprendimo veiksmingumas nėra įrodytas kliniškai, tačiau technologija buvo kuriama pagal egzistuojančią gydymo teoriją, ilgą laiką taikomus metodus psichikos sutrikimų ir baimių gydymui.

Planuojama, jog ateityje gydytojai galės pasitelkti šį sprendimą, siekdami atkurti įvairias pacientų realaus gyvenimo situacijas, keliančias psichologinį diskomfortą. Ši technologija leis intensyvinti ir efektyvinti psichoterapijos seansus.

Beje, labai panašus į lietuvių žaidimas jau yra sukurtas – tai „Plank Expierence“, kuriame taip pat esate nukeliami į Niujorko dangoraižį ir privalote eiti ant jo padėta lenta.

15min.lt

Komentuok su Facebook

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *